Företagsänglarna

Nyheter

fa-press-xl

Nytt format för Företagsänglarna 2018

I samband med att Företagsänglarna ändrar formatet och stärker den digitala närvaron fick Wasabi Web och VMKI Produktion förtroendet att bli helhetsleverantör av webb, film och digital marknadsföring. Företagsänglarna satsar nu på sin webbserie i ett format som passar sociala medier.

Företagsänglarna består av entreprenörer från Uppsalas som omsätter över 1 miljard kronor och sysselsätter över 1000 människor tillsammans. Samtliga investerar sina egna pengar i projektet och dess ansökande entreprenörer. I tidigare säsonger har investeringar gjorts i företag som bl.a Swedish Tonic, The Shoe Lace Brand Stockholm och Optima Planta.

“Det är otroligt inspirerande att se nya företag få vingar. Vem vet vad vi kan hitta – ett nytt Skype eller Klarna kanske”, säger investeraren Maria Mattsson Mähl i ett pressmeddelande.

Nytt för i år är konceptet “Folkets röst” där alla som söker till programmet också får chansen att delta i en tävling som helt avgörs av folket. Folket kommer kunna rösta på den person/entreprenör eller idé som de tycker är bäst, som sedan blir belönad med ett startkapital.

Om Företagsänglarna
Företagsänglarna är en webbserie och en entreprenörstävling där blivande entreprenörer, uppfinnare och visionärer får chansen att förverkliga sina affärsidéer. Investerarna i programmet består av: Thomas Sonesson, Maria Mattsson Mähl, Magnus Hasselteg, Kaija Carlsson, Magnus Hasselteg och John Lundqvist.

Partners i projektet är: UIC, Uppsala Universitet, Region Uppsala, Ihus, BDO, Elite Hotel Academia, Uppsala Kommun, Setterwalls, Entrepreneurs Academy, Drivhuset, Almi, Länsförsäkringar Uppsala och Ung Företagsamhet.

Wasabi Web som är huvudpartner har bland annat producerat entreprenörstävlingen #GeTillbaka som samlade en miljon visningar 2017, och Jakob Vastamäkis bolag VMKI Produktion står bakom produktioner som 1000triss och En Udda Resa.

Priser som delas ut i projektet är bl.a:
BDO – prischeck på redovisning etc till ett värde av 20.000 kr
UIC – Deltagande i UIC affärsutvecklingsprogram
Länsförsäkringar Uppsala – Pris till den mest hållbara affärsidén
Folkets röst – 25.000:- till den som får flest röster på ”sin pitch”

Investeringar kan bli möjliga om pitchare och juryn kan enas om värdering och att idén är bärkraftig. Investering kompletteras alltid med mentorskap. Programmet planeras att sändas från september-oktober under 2018 med ett avsnitt i veckan.

Media:
http://www.unt.se/start/foretagsanglarna-i-startgroparna-4944408.aspx

Tack för din röst! Något blev fel! Du har redan röstat!

Vi håller tummarna för att din favorit-entreprenör i Folkets Röst vinner tävlingen!

Testa att rösta igen!

Du kan bara rösta en gång!